maandag 3 januari 2011

Ik heb vanochtend mijn plastisch chirurg ontmoet. Hij heeft mij in grote lijnen vertelt wat ik kan verwachten van de reconstructie. Op de oncologie afdeling hadden ze het in ieder geval niet bij het rechte eind toen ze mij vertelde dat ik geen implantaat kan krijgen wanneer ik nog bestraald moet worden. Ik krijg hoe dan ook een tijdelijke silicone prothese die in een x aantal maanden bijgevuld gaat worden met steriel zout water. Op die manier verwacht de chirurg het beste en meest natuurlijke resultaat te krijgen. Wanneer deze prothese voldoende is bijgevuld en de gereconstrueerde borst even groot is als de eigen borst wordt de tijdelijke prothese tijdens een tweede operatie vervangen door een volledige silicone implantaat.
Deze methode wordt de expandermethode genoemd en wordt gebruikt wanneer de huid na amputatie te strak is om direct een implantaat te kunnen plaatsen.

Wanneer er geen uitzaaiingen worden gevonden krijg ik een tijdelijke prothese met een metalen plaatje:



Wanneer er wel uitzaaiingen worden gevonden krijg ik een tijdelijke prothese met een vulslangetje en een ventiel:



Volgens mijn plastisch chirurg is het namelijk niet het silicone dat de straling tegengaat, maar het metaal.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten