donderdag 17 februari 2011

Ik heb de afgelopen weken geen nieuwe blog updates gemaakt, omdat ik daar geen behoefte aan had. Ik voelde me emotioneler dan gewoonlijk. Ik heb de volledige uitslag van het pathologisch onderzoek binnen gekregen van de week. Daaruit bleek dat mijn kanker niet gevoelig is voor een van de drie receptoren waarop borstkanker tumoren getest worden. Te weten; oestrogeen, progesteron (hormonen) en HER2. Deze vorm van borstkanker wordt ook wel triple negatief genoemd. Het is een nadeel dat mijn tumor niet gevoelig is voor hormonen, omdat een hormoonkeur je kansen op overleving vergroot. Mijn leeftijd is ook nadelig. Hoe jonger, hoe agressiever de tumor vaak is. Grof gezegd heb ik na het ondergaan van zowel de operatie als de chemotherapie 75% kans op overleving na 10 jaar. De kans dat de kanker op afstand (dat wil zeggen in andere organen) terugkeert wordt ieder jaar kleiner en na 10 jaar gebeurt dit eigenlijk (bijna) nooit meer. Na 5 jaar wordt die kans zelfs al veel kleiner.
Aan de ene kant ben ik opgelucht, maar aan de andere kant heb ik het gevoel dat de dood me op de hielen zit en daar word ik niet gelukkig van. Ik probeer positief te denken. Het merendeel van de mensen die op mijn leeftijd dezelfde prognose voorgeschoteld krijgen sterft uiteindelijk dus niet. Ik moet er maar gewoon vanuit gaan dat ik tot de meerderheid behoor. Verder gaat die kansberekening over mensen die:
- tenminste 10 jaar geleden kanker hebben gekregen. De chemotherapieën zijn sinds die tijd beter geworden.
- uit alle hoeken van de wereld komen, dat zegt uiteindelijk dus niet zoveel. Mensen worden in verschillende landen verschillend behandeld.
- het enigzins voor zichzelf 'verpesten'. Roken, overmatig alcohol gebruik, drugs gebruik, ongezond eten en onvoldoende bewegen zijn allemaal factoren die de uitkomst 'kunnen' beïnvloeden.
Daarnaast weet ik ook niet wat radiotherapie precies voor me kan doen. Van de oncologe heb ik begrepen dat bestraling mijn overlevingskans zeker kan vergroten, maar dat dat tot nog toe alleen in studieverband is gegeven bij mensen met mijn type kanker in deze fase van de ziekte. Er bestaan dus geen officiële cijfers van. Tot zover dat.

Verder ben ik op het moment bezig met mijn hormoonkeur voor mijn IVF/IC SI behandeling. Dat lijkt allemaal voorspoedig te verlopen. Morgen krijg ik weer een echo, om te zien hoe ver mijn eitjes al zijn.

5 opmerkingen:

  1. hey hey, I believe in you ;)
    hugs and love from Bavaria
    Marija

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik weet niet zo goed wat ik kan zeggen, alles maakt me vaak een beetje sprakeloos... het is zulke heftige informatie die je te verwerken krijgt.

    Ik kan me heel goed voorstellen dat je je emotioneler voelt dan normaal, het is niet niks waar je allemaal doorheen gaat. Maar ik bewonder je kracht, en hoe goed je ermee omgaat echt enorm.
    Ik heb het al vaker gezegd, maar ik geloof echt in je. En ik hoop dat de behandelingen goed zullen verlopen.

    Heel veel sterkte lieve Ott <3

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Thank you, dear Marija! ♥

    Dankjewel, lieve Milou! ♥
    Er valt ook weinig op zulk nieuws te zeggen. Ik weet zelf niet eens goed hoe ik erop moet reageren.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik weet geen goede reactie hierop. Ik wens je al het goeds en hier een foto die je mood hopelijk een seconde iets omhoog haalt: http://diamonddusted.com/wp-content/uploads/2010/04/cute-cat-sleeping.jpg

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bedankt voor je reactie, lieve Shirley. ♥
    Wat een ontzettend schattig plaatje! XD
    Ik zie je morgen! Zin in! ♥

    BeantwoordenVerwijderen